ROI op IoT: wat is de terugverdientijd van IoT?
Wanneer verdien ik mijn investering terug in IoT? De uitdaging bij de Return on Investment op IoT is dat de materie rond IoT zo nieuw is, dat je vooraf niet precies weet wat de impact van het project is. Is de terugverdientijd überhaupt te berekenen? Het is uitdagend, maar absoluut mogelijk. We helpen je op weg – met deze 5 stappen.
Zoals bij elke investering in innovatie dient er ook bij een Internet of Things-project een business case gemaakt te worden. Dat is nodig om een afgewogen beslissing te nemen om het project wel of niet door te zetten. De uitdaging bij de ROI op IoT is echt dat de materie rond IoT zo nieuw is, dat je niet precies weet wat de impact is. Hoeveel waarde heeft het wanneer we extra data ophalen? Verbetert de kwaliteit van onze dienstverlening? Kunnen we zaken slimmer en sneller? Ontstaan er nieuwe proposities dankzij de inzet van Internet of Things?
Een strakke business case is daarom lastig te maken, maar nog steeds erg belangrijk. Want met een poging de Return on Investment vast te stellen, beantwoorden we direct de vraag: zijn we met dit IoT-project elkaar bezig aan het houden of dragen we daadwerkelijk bij aan de toekomst van ons bedrijf?
Bereken in 5 stappen je ROI op IoT
De volgende stappen helpen met het bepalen van de terugverdientijd van je IoT-investering.
Stap 1 – Stel jezelf dé IoT-vraag
Waarom willen we een IoT-project opzetten? Het antwoord op deze vraag is je eerste stap richting een goede Return on Investment-berekening. Het kan zijn dat je een acuut probleem op wilt lossen, dat je nieuwe proposities wilt ontwikkelen of dat je je huidige diensten en processen wilt verbeteren. De reden kan ook ‘softer’ zijn dan harde euro’s: je innovatieve karakter beklemtonen voor de beeldvorming naar buiten of een hogere klanttevredenheid.
Stap 2 – Definieer alle kosten
De waarom-vraag is beantwoord. De volgende stap is het in kaart brengen van de directe kosten, de indirecte kosten en de afschrijvingen. Denk aan personeelskosten, extra training, kosten voor apparatuur en externe kennis. Breng alles in kaart, dus ook toekomstige kosten.
Bepaal tenslotte hoeveel cash concreet nodig is voor het project.
Stap 3 – Bepaal je versnelling door IoT
Waar stap 1 en 2 nog redelijk concreet zijn, wordt het hier al wat lastiger. Probeer bij deze stap in kaart te brengen welke versnelling je bedrijf krijgt door het toepassen van het IoT-project. Hoe zie jij je business versnellen door nieuwe data of door het beter bedienen van klanten?
Stap 4 – Plan verwachte omzet
Maak een planning van de te verwachten omzet. Wat kan de inzet van Internet of Things opleveren en wanneer kun je die extra opbrengsten tegemoet zien? Kijk daarbij ook naar ‘softe’ doelen van je IoT-project zoals futureproof worden, een beter imago krijgen omdat je gaat vergroenen en probeer daar een waarde of een getal aan te hangen.
Stap 5 – De realitycheck van je ROI
Bij stap 3 en 4 ontkom je er bijna niet aan om ook te werken met aannames. Dat maakt de 5e stap de belangrijkste van allemaal: maak een Proof of Concept om een realitycheck te doen op je ROI. Hoe gaat een POC je helpen? Door je een bevestiging te leveren of je IoT-idee in de praktijk werkt. Met een Proof of Concept ga je direct de eerste resultaten zien en als bijvangst ook resultaten krijgen die je niet had verwacht, maar wel waardevol kunnen zijn. Met de data uit de POC kun je stap 3 en 4 verder aanscherpen. Je POC kun je als innovatiekosten begroten en daarna gebruiken om de ROI te berekenen.
Conclusie
IoT-projecten heb je van duizenden euro’s, miljoenen euro’s en alles wat er tussenin zit. Wat de omvang van je project ook is, een business case met bijbehorende ROI is essentieel. Wanneer bij het doorlopen van de eerste 4 stappen nog geen rode vlag wappert, gaat de Proof of Concept je absoluut helpen bij meer inzicht én een goede ROI om de juiste Go- of No Go-beslissing te maken voor je Internet of Things-initiatief.
IoT Quick Scan
Ben je benieuwd of Internet of Things de oplossing is voor jouw uitdaging? Vraag dan nu onze IoT Quick Scan aan.