Voorkomen dat je wordt ingehaald. Dat is waarom elk bedrijf met digitaal transformeren bezig zou moeten zijn. Wanneer je niet continu werkt aan het verbeteren van je organisatie, wordt je productieproces te duur, je productprijs te hoog of je levertijd te lang. In deze blog geven we de 7 belangrijkste redenen om digitale transformatie op je roadmap te zetten.
Er zijn op dit moment zoveel mogelijkheden om snel te automatiseren dat je bedrijf morgen kan worden ingehaald door een concurrent zonder dat je het aan ziet komen. Wil je dat voorkomen, dan dien je snel en wendbaar te blijven. Het zijn al lang niet meer de grote firma’s die de kleine bedrijfjes verslaan; organisaties die het snelst kunnen schakelen zijn de winnaars. Wij zien daarnaast nog 7 belangrijke redenen voor digitale transformatie.
1. Digitaal transformeren om je concurrent voor te blijven
Als de business verandert, moet je je kunnen aapassen. Want: als jij niet verandert, doet iemand anders dat wel in jouw vakgebied. Disruptie blijft geen branche bespaard; we kennen allemaal de voorbeelden daarvan. Het devies: blijf je ontwikkelen om je time-to-market te verkorten, om marktaandeel te behouden en te vergroten. Digitale transformatie helpt daarbij.
2. Met Digital Transformation koop je inzicht
Door digitalisering en het integreren van je bestaande systemen komt zeer waardevolle data aan het licht. Data op basis waarvan jij slimme beslissingen kunt nemen en je organisatie wendbaar kunt maken. Eerder draaide alles om geld, nu draait het om data.
3. Sneller opschalen door digitale transformatie
Opeens zijn ze enorm groot: Netflix, Uber, Spotify. In korte tijd zijn deze bedrijven exponentieel gegroeid. In de jaren vóór het huidige digitale tijdperk was er veel meer tijd voor deze groei nodig geweest, maar dankzij digitalisering betekent opschalen voor deze bedrijven niet meer dan het neerzetten van een grotere server. Dat is wat digitaal transformeren doet.
4. Makkelijker innoveren dankzij digitalisering
Met digitaal transformeren organiseer je je eigen innovatie. Je legt een framework voor je organisatie neer waardoor procesoptimalisatie en aanpassingen aan je business- en verdienmodel eenvoudiger te realiseren zijn. Denk bijvoorbeeld aan de implementatie van een platform voor Rapid Application Development (RAD) waardoor je snel nieuwe applicaties in de lucht kunt brengen.
Bedrijven die actief bezig zijn met digitalisering zijn al meer bezig met verandering. Daarnaast zijn ze meer datagedreven. Datagedreven inzichten kunnen het business- en verdienmodel van organisaties verbeteren. Het kan zelfs leiden tot strategische koerswijzigingen van een bedrijf.
5. Digitaal transformeren voor je imago
Oké, het is misschien niet de sterkste reden voor Digital Transformation. Innoveren is immers een middel, geen doel. Lees daarvoor ook ons blog over de do’s en don’ts van digitalisering. Toch kan digitaal transformeren positief bijdragen aan je imago. Het kan bewijs leveren dat je organisatie modern, innovatief en wendbaar is en dat schept vertrouwen. Bij klanten, medewerkers, investeerders en andere stakeholders.
6. IT-budget verschuiven van onderhoud naar innovatie
Wanneer je budget investeert in digitalisering, in plaats van het in de lucht houden van je legacy systemen die niet geïntegreerd zijn, ga je uiteindelijk slimmer met je IT-budget om. Met digitalisering verschuif je de IT-middelen naar de plek waar ze ingezet moeten worden: voor innovatie. Daardoor kan er weer sneller ontwikkeld worden omdat er minder kosten naar high-code ontwikkeling gaan.
7. Sneller en slimmer werken door digitale transformatie
Aantonen dat digitaal transformeren leidt tot efficiencyverbeteringen, gaat het best met een praktijkvoorbeeld. Het bedrijf Lassche & Keizer is een specialist in koudetechniek. Waar voorheen een monteur in geval van storingen aan koelsystemen heel Nederland door moest rijden, is dankzij technologie, het koppelen van data en slimme meters een vorm van ‘predictive maintenance’ gecreëerd. Hierdoor kan onderhoud efficiënt ingepland worden en kunnen storingen voorkomen worden. Deze digitale transformatie levert dus voordelen voor zowel Lassche & Keizer als haar klanten.
Lees hier de complete praktijkcase Digitale Transformatie bij Lassche & Keizer
Aan de slag met digitale transformatie
Digitaal transformeren of bedrijfsdigitalisering kunnen je organisatie veel brengen. Hoe je deze transformatie het best aanpakt, lees je in ons blog ‘Routekaart: in 8 stappen je bedrijfsprocessen succesvol digitaliseren’. Download ook de whitepaper ‘De valkuilen van bedrijfsdigitalisering’ om te leren wat de grootste valkuilen bij digitaliseren zijn.