Data-driven werken vergt een grote cultuuromslag: 3 manieren om dit voor elkaar te krijgen
13 september 2022 
1 min. leestijd

Data-driven werken vergt een grote cultuuromslag: 3 manieren om dit voor elkaar te krijgen

Wanneer je denkt dat data-driven werken puur om de techniek gaat, dan heb je het mis. Het inzetten van data om de efficiëntie binnen een organisatie te vergroten, vereist een cultuur die hier op inspeelt. Wil jij aan de slag met data-driven werken, maar weet je niet hoe je iedereen hierin mee krijgt? Ga dan aan de slag met deze 3 manieren.

Data-driven werken uitrollen met een PoC

Een PoC, of Proof of Concept, houdt in dat je kleinschalig begint om datagedreven te werken. Je kunt hierbij bijvoorbeeld ervoor kiezen om eerst een geselecteerde afdeling data-driven te maken. Hierbij laat je je werknemers experimenteren met het toepassen van data en wordt het langzaam ingebakerd in de werkwijze.

Met een succesvolle PoC kun je de rest van de organisatie het daadwerkelijke resultaat tonen van data-driven werken. Niks is zo overtuigend als positieve resultaten, die ook nog eens binnen de organisatie zelf behaald zijn.

Wanneer je vervolgens overgaat tot een uitrol naar de gehele organisatie, kan de afdeling die deel heeft genomen aan de PoC de rest van de organisatie helpen om data in te zetten.

Iedereen meekrijgen door actief te laten leren

Niet iedereen in een organisatie zal even digitaal vaardig zijn of even goed met data kunnen omgaan. Dit kan zorgen voor weerstand om echt data-driven te worden, onbekend maakt namelijk onbemind.

Bij een PoC laat je mensen binnen de organisatie leren om data te gebruiken door te experimenteren. Maar je kunt ook je werknemers leren om met data om te gaan door cursussen en trainingen hiervoor aan te bieden.

Hiermee investeer je op een duurzame manier in kennis binnen je organisatie en geef je je werknemers de kans om echt te begrijpen hoe je data inzet en hoe waardevol data-driven werken daadwerkelijk kan zijn.

Creëer bestuurlijk draagvlak

Bestuurlijk draagvlak is onmisbaar om een data-driven cultuur mogelijk te maken. Wanneer het management namelijk het belang niet inziet van data-driven zijn, wordt het heel moeilijk om de culturele shift te kunnen realiseren. Een bestuurlijke ambassadeur zoals bijvoorbeeld een Chief Data Officer (CDO) is van essentieel belang om de data-driven werkwijze te implementeren en om ervoor te zorgen dat binnen de organisatie alle neuzen dezelfde kant opstaan wanneer het op data neerkomt. Een CDO waarborgt de continuïteit van het gebruiken van data op strategisch niveau. Daarnaast zorgt degene met deze functie ook voor het waarborgen van de veiligheid van de data en de protocollen hieromtrent. Dit laatste mag ook absoluut niet over het hoofd gezien worden en is van uiterst belang om rekening mee te houden wanneer je organisatie data-driven is.

Cultuur is een bouwsteen om data-driven te kunnen zijn

Onderschat het belang van je bedrijfscultuur niet bij het omschakelen naar een data-driven strategie. Wil je weten wat er nog meer komt kijken bij het opbouwen van een data-driven organisatie? Download ons e-book “De route naar een data-driven organisatie”.